سئوالات جامعه شناسی 2
فصل اول
درس اول
1)نقش موقعیت را در شناخت هویت توضیح دهید؟(ص 5)
2)موقعیت را از نظر اهمیت به چند دسته می توان تقسیم کرد توضیح دهید؟(ص6)
3)چرا راه یافتن به دانشگاه برای دانش اموزان ازاهمیت زیادی برخورداراست؟(ص6)
4)هویتی که هر فرد برای خود میشناسد دارای چه ویژگی هایی است؟(ص7)
5)کدام ویژگی های بادوام هویت ما محسوب میشوند؟(ص7)
6)نقش ویژگی های با دوام وشکل گیری هویت را توضیح دهید؟(ص7)
درس دوم
1)چگونه از واژه من و ما برای مقایسه با دیگران استفاده میکنیم؟(ص9)
2)چگونه از مقایسه در تعریف خود استفاده میکنیم؟(ص9)
3)تحت چه شرایطی ما خود را بعنوان ایرانی میشناسیم؟(ص10)
4)تحت چه شرایطی ما خود را مسلمان میدانیم؟(ص10)
5)تایید دیگران چه نقشی در هویت یابی دارد با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص10)
6)ایا تاکید بر تفاوت به خودی خود به هویت منجر میشود؟(ص10)
7)رابطه بین گفت وگو وهویت را توضیح دهید؟(ص10)
8)گفت وگو در چه صورتی مفید است؟(ص11)
9)افراد در چه زمانی بهتر میتوانند همدیگر را قانع کنند؟(ص11)
10)ایا در جریان گفت وگو واستدلال همه ی افراد مکان برابر دارند؟(ص11)
11)رابطه قدرت و هویت را با ذکر مثال بنویسید؟(ص12)
درس سوم
1)با توجه به داستان فیل مولوی چگونه ازان در شناخت خود ودیگران استفاده میکنیم؟(ص16)
2)در شناخت واقعیت چه عواملی در نوع شناخت ما تاثیر دارند؟(ص16)
3)روایت را تعریف کنید؟(ص16)
4)نقش روایت را در شناخت گذشتگان با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص17)
5)نقش روایت را در شناخت معاصران با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص18)
6) نقش روایت را در شناخت ایندگان با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص18)
7)روایات به چند دسته تقسیم میشوند هرکدام را با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص20)
درس چهارم
1)فرد بر مبنای چه ویژگی هایی خود را با ان معرفی میکند؟(ص22)
2)نقش و عضویت در گروه را با عنوان یکی از ویژگیهایی که فرد به وسیله ان خود را معرفی میکند توضیح دهید؟(ص22)
3)هویت یابی بر مبنای مصرف در چه محیط هایی شایع تر است؟چرا؟(ص23)
4)سه نمونه از مواردی که افراد خود را بر مبنای خلاقیت و تولیدگری معرفی میکنند بنویسید؟(ص24)
5)نقش فعالیت خود را بعنوان یکی از ویژگیهایی که به وسیله ان خود را تعریف میکنند توضیح دهید؟(ص24)
6) ویژگیهایی که فرد در تعریف خود از انها استفاده میکنند به چند دسته تقسیم میشوند نام برده و توضیح دهید؟(ص24)
7)ویژگیهای افرادی که سهم خلاقیت در انها بالاست را بنویسید(ص25)
8)نقش سهم خلاق را در سطح فردی توضیح دهید؟(ص25)
9) نقش سهم خلاق خود را در سطح جهانی و اجتماعی توضیح دهید؟( ص25)
درس پنجم
1)گروه چگونه شکل میگیرد؟(ص29)
2)ایرانی را با چه ویژگی هایی میشناسیم؟(ص29)
3)باورها و ارزشها را بعنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده ی هویت ملی توضیح دهید؟(ص30)
4)چه عواملی گروه ها را از یکدیگر متمایز میکند باذکر مثال توضیح دهید؟(ص30)
5)چه عاملی موجب تمایز یک امریکایی نسبت به یک فلسطینی میشود؟(ص30)
6)مکان را بعنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده ی هویت ملی توضیح دهید؟(ص31)
7)زبان را بعنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده ی هویت ملی توضیح دهید؟(ص32)
8)ادبیات را بعنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده ی هویت ملی توضیح دهید؟(ص33)
9)هنر را بعنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده ی هویت ملی توضیح دهید؟(ص33)
10)تاریخ را بعنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده ی هویت ملی توضیح دهید؟(ص34)
11)مفاخر وقهرمانان را بعنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده ی هویت ملی توضیح دهید؟(ص34)
12)چهار مورد از مفاخر وقهرمانان جامعه را نام ببرید؟(ص34)
13)منظور از میراث فرهنگی چیست با ذکر مثال؟یک مورد(ص35)
درس ششم
1)ما از چه طریقی خود را میشناسیم؟(ص37)
2)در دوره باستان ایرانی ها با چه ویژگیهایی شناخته میشدند؟(ص38)
3) در دوره باستان دو تمدن ایرانی در مقابل چه تمدن هایی تعریف میشود؟(ص38)
4)در دوره اسلامی ایرانی ها با چه ویژگی هایی شناخته میشوند؟(ص38)
5)ایرانی بودن در دوره اسلامی چگونه تعریف میشود؟(ص39)
6)چرا ایرانی بودن با مسلمانی را نمیتوان از هم جدا کرد؟با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص39)
7)دوره جدید از چه زمانی اغاز شد؟(ص39)
8)در دوره جدید غرب نسبت به سایر جوامع به چه شکل نگاه میکرد؟(ص40)
9) در دوره جدید ایرانی چگونه تعریف میشود؟(ص40)
10)واکنش ایرای ها نسبت به موقعیت جدید به چند دسته تقسیم میشود نام برده توضیح دهید؟دو مورد(ص40)
11)جریان بازگشت به خویشتن واحیاگری به کدام یک از واکنش های ایرانی ها نسبت به موقعیت جدید محسوب میشود؟(ص41)
12)نقش انقلاب اسلامی را در هویت ایرانی-اسلامی بنویسید؟(ص41)
درس هفتم
1)واکنش ها نسبت به هر امری از چه عواملی ناشی میشود با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص44)
2)میزان واکنش های متفاوتی که افراد به موضع گیری منفی خود را با ان ویژگیها میشناسند بیان کنید؟(ص44)
3)مفهوم تعلق را با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص45)
4)کسانی که خود را ایرانی می دانند برای حفظ ارزش های ان چه اقداماتی را باید انجام دهند؟(ص46)
5)در چه زمانی تعهد افزایش می یابد با ذکر مثال بیان کنید؟(ص46)
6)اثر ایرانی در برخورد با دیگران با صفات منفی و مثبت را تعریف کنید؟(ص47)
7) در چه زمانی یک ایرانی احساس منفی به خود پیدا میکند؟(ص47)
8)در چه زمانی یک ایرانی احساس مثبت به خود پیدا میکند؟(ص47)
9)چند نمونه از فعالیت های ایرانی در عرصه های جهانی که موجب شکل گیری وتغییر تصور وتصدیق ایرانی میشود را نام ببرید؟(ص48)
10)چند نمونه از فعالیت های ایرانی که موجب تصور مثبت ایرانی میشود را ذکر کنید؟(ص48)
11)واکنش ایرانی ها در برابر غرب به چند دسته تقسیم میشود توضیح دهید؟(ص48)
12)کسانی که به غرب با دید منفی نگاه می کنند نسبت به ایرانی بودن خود چه تصوری داشتند؟(ص48)
13) کسانی که به غرب با دید مثبت نگاه می کنند نسبت به ایرانی بودن خود چه تصوری داشتند؟(ص48)
14) کسانی که به ایران و به غرب با نگاه انتقادی تاکید میکنند احساس تعهد انها نسبت به دو جامعه چگونه است؟(ص49)
فصل دوم
درس اول
1)مزایای اجتماعی در کجا تولید وچگونه توزیع میشود؟(ص58)
2)علت برخورداری نابرابر از مزایای اجتماعی چیست؟(ص58)
3)نقش ویژگی های ارزشمند را در برخورداری از مزایا توضیح دهید؟(ص59)
4)ایا ویژگی ها همیشه بطور مستقیم موجب برخورداری بیشتر یا کمتر از مزایا میشود با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص60)
5)چرا در افریقای جنوبی سیاهان از بسیاری مزایا محروم هستند با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص60)
درس دوم
1)جوامع را از نظر منابع به چند طیف می توان تقسیم کرد؟(ص63)
2)در نظام های بردگی و کاستی مزایا بر چند مبناست توشیح دهید؟(ص63)
3)منظور از بردگی چیست؟(ص63)
4)مبنای قشربندی در جوامع صنعتی چیست؟(ص64)
5)نقش ارزشها و باورها برای داوری در مورد عادلانه بودن را توضیح دهید؟(ص64)
6)میزان برخورداری افراد بر اساس ویژگی های انتصابی واکتسابی به چه چیزی بستگی دارد؟(ص66)
7)در چه جوامعی توزیع نابرابر منابع بر مبنای ویژگی های انتسابی امری عادلانه است؟(ص66)
8) در چه جوامعی توزیع نابرابر منابع بر مبنای ویژگی های انتسابی امری ناعادلانه است؟(ص66)
9)بر چه اساسی امروزه نابرابری هایی مبتنی بر ویژگی های انتسابی را بعنوان تبعیض می دانند؟(ص66)
10)مفهوم شایسته سالاری چیست ودر ان توزیع منابع بر چه اساسی می باشد؟(ص67)
درس سوم
1)تراکم ثروت را تعریف کنید؟(ص70)
2)انواع مالکیت را نام ببرید؟(ص72)
3)منظور از مالکیت حقوقی چیست(ص72)
4) منظور از مالکیت عمومی چیست(ص72)
5)در جامعه ای که مالکیت خصوصی است تراکم ثروت چگونه است؟(ص73)
6) در جامعه ای که مالکیت عمومی است تراکم ثروت چگونه است؟(ص73)
7)منظور از جامعه لیبرال چیست؟(ص73)
8)منظور از جامعه کمونیست وسوسیالیست چیست؟(ص74)
9)پیامد مثبت تراکم ثروت را بنویسید؟(ص74)
10) پیامدهای منفی تراکم ثروت را بنویسید؟(ص74)
11)در جوامع سوسیالیستی تراکم ثروت چه پیامدهای منفی را به همراه دارد؟(ص74)
12)نقش تراکم ثروت را در توسعه یا عقب ماندگی جوامع لیبرال و کمونیست بنویسید؟(ص75)
13)در جوامع لیبرال چگونه می توان توزیع ثروت را بهبود بخشید؟(ص75)
14) در جوامع لیبرال سهم جامعه از ثروت تولید شده به چه صورت در اختیار دولت قرار می گیرد؟(ص75)
15)در جوامع کمونیستی برای حل مشکل تراکم ثروت نزد دولت چگونه باید عمل کرد؟(ص75)
16)منظور از خصوصی سازی چیست؟(ص75)
17)سه مورد از اشکال و شیوه های خصوصی سازی در جوامع را بنویسید؟(ص76)
درس چهارم
1)منظور از تراکم قدرت چیست؟(ص79)
2)فرد دارنده ی قدرت دارای چه ویژگی هایی است؟(ص79)
3)قدرت نتیجه ی چیست؟(ص79)
4)در رابطه ی اجتماعی چه کسی قدرت دارد؟(ص79)
5)ریشه تراکم قدرت در چیست؟(ص79)
6)با چه معیارهایی می توان درباره ی میزان قدرت نقشها را داوری کرد؟(ص80)
7)تعداد افراد و نقشهای تحت نظارت و کنترل را به عنوان یکی از عوامل افزایش قدرت با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص80)
8)دامنه گستره ی اختیارات را به عنوان یکی از عوامل افزایش قدرت با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص81)
9)طول دوره ی کنترل را به عنوان یکی از عوامل افزایش قدرت با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص81)
10) تراکم قدرت چگونه شکل می گیرد؟(ص82)
11)چرا به تراکم قدرت در حکومت اشاره می شود؟(ص82)
12)نظام های سیاسی را بر مبنای تراکم قدرت به چند دسته می توان تقسیم کرد؟(ص82)
13)برنامه ریزی متمرکز از ویژگی های کدام حکومت است؟(ص83)
14)میزان تراکم قدرت در نظام سیاسی اروپای غربی به چه شکل است؟(ص83)
درس پنجم
1)پیامدهای مثبت تراکم قدرت را بنویسید؟(ص85)
2) پیامدهای منفی تراکم قدرت را بنویسید؟(ص86)
3)بی میلی یا بی قدرتی سیاسی را به عنوان یکی از پیامدهای منفی تراکم قدرت توضیح دهید؟(ص86)
4)چرا حکومت مشروطه در کار خود موفق نشد وزمینه را برای ذیکتاتوری مجدد پهلوی فراهم کرد؟(ص86)
5)علت مخالفت مردم و سقوط رژیم پهلوی در سال57چه بود؟(ص86)
6)کاهش کارایی و خلاقیت را به عنوان یکی از پیامدهای منفی تراکم قدرت توضیح دهید؟(ص87)
7)چرا ارتش پهلوی دوم در غیاب شاه توفیق چندانی در کنترل اوضاع نداشت؟(ص87)
8)اضطراب و ترس را به عنوان عنوان یکی از پیامدهای منفی تراکم قدرت توضیح دهید؟(ص87)
درس ششم
1)در چه شرایطی تراکم قدرت در نظام اجتماعی کاهش می یابد؟(ص90)
2)از راه هایی میتوان تراکم قدرت را کاهش داد؟(ص90)
3)چرا در حکومت هایی که تراکم قدرت وجود دارد نسبت به توزیع قدرت در جامعه مخالف هستند با ذکر مثال؟(ص90)
4)منظور از مردم سالاری چیست؟(ص91)
5)ویژگی مردم سالاری را نام ببرید؟(ص91)
6)پذیرش عقیده قدرت از ان مردم است به چه معناست؟(ص92)
7)اولین تلاش ها در جهت مقابله با قدرت متراکم در کجا ودربرابر چه کسی صورت گرفت؟(ص92)
8)برای کاهش قدرت اشراف در گام نخست با چه چیزی همراه بود باذکر مثال توضیح دهید؟(ص92)
9)منظور از نهادینه شدن مردم سالاری چیست؟(ص93)
10)در تبدیل مردم سالاری به نقش ها و هنجارها اولین ملاحظه ای که در نظر گرفته میشود چسیت؟(ص93)
11)ایده تفکیک قوا چگونه مطرح شد؟(ص94)
12)در حکومت های جدید چه چیزی هدایت سایر نقش ها وتعیین هدف برای کل جامعه را بر عهده دارد؟(ص94)
13) تفکیک قوا چه پیامدهایی را به همراه داشت؟(ص94)
14)محدود بودن دوره تصدی را به عنوان یکی از راه های کاهش تراکم قدرت توضیح دهید؟(ص94)
15)راه های کاهش تراکم قدرت را بنویسید؟(ص94)
16) در حکومت های مردم سالاری برای عرصه قانون گذاری واجرایی چه نوع محدودیتی وجود دارد توضیح دهید؟(ص94)
درس هفتم
1)پایگاه اجتماعی را تعریف کنید؟(ص98)
2)پایگاه نشان دهنده چیست؟(ص98)
3)منظور از پایگاه اجتماعی یکسان چیست با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص98)
4)مبنای رتبه بندی افراد در سطح جامعه(نظام اجتماعی کل)چیست؟(ص98)
5)منظور از قشربندی چیست؟(ص98)
6) منظور ازنظام قشربندی چیست؟(ص98)
7)قشر را تعریف کنید؟(ص98)
8)افراد یک جامعه را بر چه مبنایی قشربندی می کنند؟(ص99)
9)منظور از تحرک اجتماعی چیست؟(ص101)
10)تحرک صعودی را با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص101)
11)منظور از تحرک نزولی چیست با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص101)
12)تحرک افقی را با ذکر مثال توضیح دهید؟(ص101)
13)در چه جوامعی تحرک اجتماعی محدود یا مسدود است باذکر مثال توضیح دهید؟(ص102)
14)در رم قدیم وامریکایی سده ی هجدهم و نوزدهم کدام گروه نمیتوانست از تحرک اجتماعی خود صعود کند؟(ص102)
15)پایین ترین طبقه در نظام کاستی هند کدام است؟(ص102)
16)بالاترین طبقه در نظام کاستی هند کدام است؟(ص102)
با عرض سلام ، این وبلاگ به منظور دسترسی دبیران و دانش آموزان به مطالب اجتماعی و سیاسی و آموزشی طراحی شد. انشاء الله با نظرات خود ما را در جهت هرچه بهتر نمودن آن یاری نمایید. با کمال تشکر: